woensdag 12 november 2008

WAAROM BESTAAT EEN MENS?

Woyzeck door het RO Theater. Tekst: Georg Büchner. Regie: Gerardjan Rijnders. Spel: Rogier Philipoom, Fania Sorel, Jacqueline Blom e.a. Muzikale leiding: Oleg Fateev. Gezien op: 9 november 2008 in de Stadsschouwburg Rotterdam. Meer info: www.rotheater.nl
(500 woorden)
De wereld is een circustent. De mensen zijn de dieren. Of nee, sommige mensen zijn de dieren en sommige mensen zijn de temmers. En voor de dieren geldt dat ze hun trucjes zo goed mogelijk uit moeten voeren, anders worden ze de tent uitgegooid. Woyzeck is zo’n dier. En een niet een leeuw, of een olifant, nee, Woyzeck is een van de ezels. Een van de dieren waar niemand om geeft en die nooit de hoofdact van de avond zal worden.
Maar in het gelijknamige stuk van Georg Büchner (1813-1837) speelt Woyzeck wel degelijk de hoofdrol. Büchner is een Duitse avant-gardistische schrijver, die de maatschappij waar hij in leefde middels zijn stukken stevig aan de tand voelde. Zo ook in Woyzeck, waar hij schrijft over een arme soldaat die alles doet, zelfs het uitvoeren van bizarre medische experimenten, om het hoofd boven water te houden.
Deze arme man wordt gespeeld door Rogier Philipoom. Onrustig rent Philipoom over het toneel. De teksten, vaak gedachten, lijken uit z’n hoofd te spatten. Totaal zonder controle over zichzelf ondergaat Woyzeck z’n leven. En hij wordt steeds machtelozer. Getergd door een ambitieuze dokter, een vreemde kapitein en z’n ontrouwe vriendin Marie, wordt het Woyzeck uiteindelijk te veel.
Maar, zover zijn we nog niet. Het ensemble van het RO Theater, aangevuld door vier musici die live spelen, wil eerst de spanning opvoeren. Gastregisseur Gerardjan Rijnders geeft z’n spelers de ruimte en tijd om de grauwe wereld vol ellende en machtsmisbruik neer te zetten op het toneel en zich er thuis te gaan voelen. De muziek, die soms onheilspellend dan weer vrolijk klinkt, helpt enorm bij het oproepen van een verwarde omgeving.
Ook het decor, gevormd door een halve circustent en een kleine tribune, lijkt te willen vertellen dat het leven soms niets meer is dan een show, waar je in mee moet gaan voor je eruit wordt gegooid. Maar Woyzeck gaat niet mee. En terwijl iedereen danst, wordt hij langzaam gek.
Die verwardheid en onrust is knap gespeeld door Philipoom. Toch ontbreekt de beoogde spanningsboog en weet Rijnders wel een sfeer en een boodschap over te brengen op z’n publiek. Die boodschap wordt verwoord in een prachtige monoloog van de vriend van Woyzeck, gespeeld door Bart Slegers. Als de wereld toch zo vol zit met ellende, ongelijkheid en uitbuiting, waarom bestaat een mens dan eigenlijk?
Deze levensvraag is uiteraard van alle tijden. Niemand die het antwoord weet. En, net als in het echte leven, dansen de spelers vrolijk door. Maar Woyzeck kan er niet meer tegen, hij valt op z’n knieën. Waarom bestaat hij? Hij is niets, niemand. Hij is slechts een dier, dat een trucje uitvoert. En dat nog niet eens goed doet.
Het publiek blijft naar hem kijken. Ook wanneer hij bruut z’n vriendin vermoordt. En beseft mistroostig dat er nog veel te veel Woyzecks bestaan, ook nu, ook hier.

WAAROM BESTAAT EEN MENS?

Woyzeck door het RO Theater. Tekst: Georg Büchner. Regie: Gerardjan Rijnders. Spel: Rogier Philipoom, Fania Sorel, Jacqueline Blom e.a. Muzikale leiding: Oleg Fateev. Gezien op: 9 november 2008 in de Stadsschouwburg Rotterdam. Meer informatie: www.rotheater.nl
(100 woorden)
De wereld is een circustent. En de arme soldaat Woyzeck is een man die de trucs niet aankan. Dit gelijknamige stuk van de avant-gardistische Georg Büchner(1813-1937) wil de maatschappij aan de tand voelen.
In de grimmige wereld op het toneel, opgeroepen door een circustent en onheilspellende muziek, laat regisseur Gerardjan Rijnders de spelers van het RO theater Woyzeck (Rogier Philipoom) langzaam gek maken tot hij z’n vriendin vermoordt.
Als een mens zo ongelukkig is, waarom bestaat hij dan eigenlijk? Het publiek wordt met deze levensvraag geconfronteerd en beseft maar al te goed dat er ook nu nog veel Woyzecks bestaan.

Geen opmerkingen: